Intocht Sinterklaas Eerbeek 2021

Promo kijk in de keuken Tour

Jos Penninx afscheid

RTV 794 Verbonden met elkaar

Het Geheim aan de Rijn

Acht op de tien Gelderlanders willen fitter de donkere dagen door

Acht op de tien Gelderlanders willen fitter de donkere dagen door


Meer wandelen en water op tafel populair om fitter te worden

Door corona vinden zes op de tien Gelderlanders het belangrijker dan voorheen om een goede weerstand te hebben. Dit blijkt uit een flitspeiling onder ruim 1.500 Nederlanders voor de campagne Fit op jouw manier van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Acht op de tien Gelderlanders willen graag fitter zijn om zo lang mogelijk gezond te blijven en meer energie te hebben. Dat doen ze het liefst door meer te bewegen en gezonder te eten en te drinken. Vaker een ommetje maken en water drinken in plaats van een sapje of frisje zijn daarbij populair.

Hoewel veel mensen weten dat kleine veranderingen helpen om fitter te worden en te blijven, vinden ze het moeilijk om ermee te beginnen en de veranderingen vol te houden. Zeker met de donkere dagen op komst. Want als de klok is teruggezet, zijn veel Nederlanders minder gemotiveerd om te bewegen, blijkt uit de flitspeiling. “Dat is niet zo gek, want als het donker en koud is, ploffen we ’s avonds graag op de bank. En daar pakken we uit gewoonte vaak wat lekkers bij”, zegt huisarts Tamara de Weijer die een bekend voorstander van een gezonde leefstijl is.

“Om je fitter te voelen, hoef je niet meteen heel je leven om te gooien. Kleine veranderingen kunnen binnen een paar weken al een groot effect hebben op je weerstand. En daardoor voel je je fitter en ben je beter beschermd tegen ziekmakers, zoals virussen”, vertelt huisarts Tamara de Weijer. “Fitter worden doet iedereen op zijn eigen manier. Om fitter de donkere dagen door te komen, is het goed om de manier te vinden die bij jou past en die je kan volhouden. Ik heb ontdekt dat vaak wandelen – dat kan óók als het ’s avonds donker is – en veel verse producten eten voor mij werkt om fit te blijven. Een ander heeft meer aan een dagelijks fruitmoment, vaker de fiets pakken in plaats van de auto en zonder telefoon naar bed gaan.”

Je hoeft dus niet elke dag in de sportschool te staan om fitter te worden. Dat beaamt Marloes Floor (36) uit Arnhem. Ook zij koos voor kleine veranderingen. “Ik eet tijdens de lunch altijd groenten. Dat leer ik mijn kinderen ook aan. En ik ben steeds meer gaan bewegen. Ik gebruik een stappenteller en stel mezelf als doel om per dag een half uurtje te wandelen. Verder squat ik tijdens het tandenpoetsen en douche ik altijd koud af, waardoor ik energiek mijn dag begin. Het zijn kleine gewoonten geworden waar ik geen moeite voor hoef te doen. Hierdoor zit ik mentaal en fysiek lekkerder in m’n vel. Ik word er vrolijk van én ben gelijk een goed voorbeeld voor mijn kinderen.”

Top-5 aansprekende tips uit de flitspeiling:

  1. Vaker een wandeling maken (66%)
  2. Vaker water drinken in plaats van sap of frisdrank (45%)
  3. Naar bed gaan wanneer ik moe ben (43%)
  4. Vaker de fiets pakken in plaats van de auto of het openbaar vervoer (35%)
  5. Vaker de trap pakken in plaats van de lift (32%)

Er zijn ontelbare manieren om fitter te worden. Ontdek wat bij jou past op: www.fitopjouwmanier.nl

Over de flitspeiling
De peiling is van 1 tot en met 7 oktober 2021 uitgevoerd door PanelWizard voor de campagne Fit op jouw manier in opdracht van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport. Aan het onderzoek namen 1.542 respondenten deel van 18 jaar en ouder. De flitspeiling is representatief naar geslacht, leeftijd, gezinssituatie, arbeidsparticipatie, opleiding, regio en etniciteit.
Over de campagne
Een gezondere leefstijl ontwikkelen is belangrijk. Juist nu. De campagne ’Fit op jouw manier’ is een initiatief van het ministerie van Volksgezondheid, Welzijn en Sport om te laten zien en ervaren hoe je met eenvoudige stappen fitter kunt worden. De campagne is tot stand gekomen met hulp van onder andere het Kenniscentrum Sport & Bewegen, het Voedingscentrum en het RIVM en wordt gesteund door organisaties zoals GGD-GHOR.

VoorstVeluwezoom (Redactie)

ANDER NIEUWS

Geef een reactie

Lees ook deze berichten x